De belangrijkste redenen om voldoende te slapen

Dieet en lichaamsbeweging worden algemeen beschouwd als de twee aspecten die het meest bijdragen tot succesvol gewichtsverlies. Toch is slaap een factor die vaak over het hoofd gezien of veronachtzaamd wordt, ondanks het feit dat hij ontegenzeggelijk een belangrijke rol speelt.

De belangrijkste redenen om voldoende te slapen

Hoeveel uren rust moet ik nemen?

De hoeveelheid slaap die volwassenen elke nacht moeten krijgen wordt aanbevolen tussen zeven en negen uur, maar veel mensen krijgen maar minder dan dat. De opbouw van lichaamsvet kan, volgens de bevindingen van sommige studies, beïnvloed worden door minder uren te slapen dan wordt aanbevolen.

Hoe komt het dat ik, als ik uitgeput ben, alleen maar chocolade wil eten?

Je hormonen kunnen uit balans raken als je niet genoeg slaapt, waardoor je eetlust kan toenemen en je eerder geneigd bent voedsel te consumeren dat niet goed voor je is;

Leptine en ghreline, twee van de belangrijkste hormonen die de eetlust regelen, worden door de slaap beïnvloed. Omdat leptine een hormoon is dat de eetlust onderdrukt, zorgen hogere niveaus van leptine ervoor dat mensen een groter gevoel van verzadiging ervaren. Aan de andere kant is ghreline een hormoon waarvan is aangetoond dat het de eetlust stimuleert. Het wordt het “hongerhormoon” genoemd omdat algemeen wordt aangenomen dat het het hormoon is dat verantwoordelijk is voor het hongergevoel dat mensen ervaren.

Het is aangetoond dat de soorten voedsel die je verkiest te consumeren beïnvloed kunnen worden door slaaptekort, naast de veranderingen in eetlusthormonen die daardoor optreden. Na slaaptekort (zes nachten van slechts vier uur slaap) zijn de delen van de hersenen die verantwoordelijk zijn voor het “beloning” gevoel actiever dan bij mensen die voldoende slaap krijgen (zes nachten van negen uur slaap).

Dit zou een verklaring kunnen zijn voor het feit dat mensen die niet genoeg slapen vaker snacken en de neiging hebben om voedsel met veel koolhydraten en snacks met een zoete smaak te kiezen, in vergelijking met mensen die wel voldoende slapen.

Stofwisseling in het lichaam

Het is aangetoond dat de hoeveelheid tijd die we slapen invloed heeft op de stofwisseling, vooral op de stofwisseling van glucose (suiker). Wanneer we voedsel consumeren, produceert ons lichaam insuline, een hormoon dat een rol speelt bij de verwerking van de glucose die in ons bloed wordt aangetroffen. Te weinig slaap kan echter de reactie van ons lichaam op insuline verminderen, waardoor het op zijn beurt minder goed in staat is glucose op te nemen.

Het lichaam kan overtollige glucose omzetten in vetzuren, die dan als vet kunnen worden opgeslagen.

Ik slaap niet zo goed en ik sport wel degelijk

Voedingssupplementen
Een daling van het ghreline gehalte en een toename van peptide YY, een hormoon dat uit de darmen wordt afgescheiden en in verband wordt gebracht met gevoelens van voldoening en verzadiging, zijn de mechanismen waardoor lichamelijke activiteit een gunstig effect heeft op de eetlust.

Door de reactie van het lichaam op insuline te versterken en zo tot een betere glucoseregulatie te komen, kan lichaamsbeweging bescherming bieden tegen stofwisselingsstoornissen die door slaapgebrek worden veroorzaakt.

Bron: Applied Nutrition

Laatste Nieuws is powered door: